آموزش خیاطی عمرانی

آموزش خیاطی عمرانی

آموزش خیاطی عمرانی

آموزش خیاطی عمرانی

آموزش دوخت یک کلوش

در اینجا یک مدل دامن خیلی ساده و آسان را به شما آموزش می‌دهیم به نام دامن کلوش. ساده‌ترین راه درست کردن آن این است که یک قطعه پارچه را بردارید و در حالی که شکل مربع دارد، دو ضلع کنار هم آن را روی هم بگذارید.
در این صورت شما یک مثلث دارید. برای درست کردن دامن کلوش خود کافی است یک متر را به طوری که نه خیلی سفت باشد و نه خیلی شل دور کمر خود بپیچید و اندازه آن را یادداشت کنید. مثلا می‌شود ۷۰ سانت. حالا آن را نصف می‌کنید تا نصف اندازه کمر را به دست بیاورید. می‌شود ۳۵ سانت. حالا اندازه دور باسن را هم لازم دارید. ۱۸ تا ۲۰ سانت از کمر به طور عمود پایین بروید و متر را دور باسن خود ببندید و کمی شل آن را اندازه بگیرید. مثلا می‌شود ۱۰۰ سانت. آن را هم نصف کنید.

حالا برگردید سراغ همان مثلث اولی. از مرکز نوک مثلث متر را آنقدر پایین ببرید تا یک خط ۳۵ سانتی به دست بیاورید. فرض می‌کنید در این صورت ارتفاع از نوک مثلث ۲۰ سانت شده است. حالا یک سر متر را نوک مثلث بزرگ بگذارید که مثل پرگار با آن یک ربع دایره رسم کنید و یک سر دیگر را روی اندازه ۲۰ سانت و متر را به شکل یک ربع دایره می‌چرخانید و از نوک آن با صابون خیاطی علامت می‌زنید. اگر می‌خواهید دور کمر کش بکشید می‌توانید کمی هم بیشتر پایین بروید، مثلا ۲۲ سانت این‌طوری دور کمر چین می‌خورد. وقتی اندازه کمر به دست آمد ۲۰ سانت از آن پایین می‌روید و با همان روش قبلی اندازه فرضی باسن را کنترل می‌کنید اگر بیش از اندازه نصف باسن باشد مشکلی نیست ولی اگر کمتر بود مجبورید دور کمر را آنقدر پایین ببرید تا به اندازه نصف باسن به علاوه ۴ سانت برسد.برای رسم دامن کلوش 1 درز ابتدا طول و عرض پارچه را بر هم منطبق نموده و مطابق شکل 1 و از نقطه O تا A مساوی 2× ( 1- ) دور کمر را علامت زده و از A تا B قد

 انواع دامن کلوش

3 نوع دامن کلوش داریم:

1- دامن کلوش 1 درز

2- دامن کلوش 2 درز

3- دامن تمام کلوش

کلوش 1 درز برای رسم دامن:

برای رسم دامن کلوش 1 درز ابتدا طول و عرض پارچه را بر هم منطبق نموده و مطابق شکل 1 و از نقطه O تا A مساوی  2× ( 1-  ) دور کمر را علامت زده و از A تا B قد دامن را به پایین علامت می گذاریم یکبار به مرکز O و شعاع OA دایره می زنیم و بار دیگر بمرکز O و شعاع OB دایره می زنیم خطوط کمر و لبه دامن بدست می آید. از نقطه B روی هلال لبه دامن تا F مساوی 5-2 سانت داخل شده به A وصل می کنیم. خط FA را چیده تا پهلوها نیز اریب شود و مانند وسط جلو و پشت دارای ریزش شود و لبه دامن یکسان شود. این دامن یک بار برش می شود. مطابق شکل روبرو دامن نیم کلوش با 2 درز پارچه را مانند کلوش 1 درز تا کنید و مطابق فرمول از O تا  A مساوی ( 1- دور کمر ) را به پایین اندازه زده بعد از A تا B قد دامن را مشخص کنید یکبار بمرکز O و شعاع OA و بار دیگر بمرکز O و شعاع OB دایره به سمت راست بزنید. این الگو دو بار برش می شود.
● اندازه گیری:
اولین مسئله برای رسم الگو اندازه ی هر فرد است. بنابراین، باید اندازه های شخصی که می خواهیم برایش الگو بکشیم را به دست آوریم. برای رسم الگوی دامن به ۳ اندازه احتیاج داریم.
۱) دور کمر ۲) دور باسن ۳) قد دامن
- دور کمر: مطابق شکل ۱ متر را در گود ترین قسمت کمر قرار داده، کمر را اندازه می گیریم.
- دور باسن: مطابق شکل ۲ متر را در قسمت برجسته باسن از پشت قرار داده دور باسن را اندازه می گیریم.
- قد دامن: متر را در قسمت پهلو روی خط کمر قرار داده، قد دامن را اندازه می گیریم.
در این شماره، قصد داریم دامن نیم کلوش را آموزش دهیم. این مدل دامن بسیار زیبا است و برای همه ی اندام ها مناسب است. بهتر است پارچه ی این دامن نرم و لطیف باشد. قد دامن نیم کلوش را بنا به سلیقه می توان تا سر زانو و یا بلند در نظر گرفت..

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.