آموزش خیاطی عمرانی

آموزش خیاطی عمرانی

آموزش خیاطی عمرانی

آموزش خیاطی عمرانی

آشنایی با پارچه های حریر کش


پارچه های حریر کش دو مدل هستن

اونایی که هم از عرض کش هستن و هم از قد و نوع دوم فقط از عرض کش هستن

این پارچه ها هم تقریبا مثل پارچه های ریون هستن

یعنی عموما ساسون ندارن و فقط در الگو چند تا لقی از قسمتهای یقه ، اگر حلقه آستین بود از حلقه و در صورتی که برشی بود که باید وصل به بالاتنه ای با کشش کمتر میشد، از همون قسمت برش, گرفته میشه

معمولا این پارچه ها به خاطر کششی بودن چسب دوخته میشن و عموما هم با پارچه های کشی ترکیب میشن

این پارچه ها هم هیچ ساسونی در الگو ندارند جز در پهلوها و در صورت نیاز وسط پشت

بستگی داره که بخواید کجاها ازش استفاده کنید؟

اما باید توجه کنید که اولا اگر کشش زیادی داشت جادرز براش در نظر نگیرین چون باید چسب باشه معمولا

و دوم در گودی گردن هست که باید مقداری کمتر از حد معمول باز بشه

در مورد پارچه های حریر کش به خصوص اونهایی که از یک جهت کش هستند باید مواظب باشید که به اصطلاح در نره!

در این صورت مجبور میشین تمام اون قسمت و عوض کنین

به هیچ عنوان روی این پارچه ها اتو نکشید

چون دوختشون از روی ��باس هم دیده میشه در جادرزها ، حتما بعد از دوخت و اطمینان از اندازه، سر دوز زنید تا تمیز باشهه گزارش بولتن نیوز به نقل از بازار خبر، بدون تردید پارچه یکی از اقلام ضروری است که نقش بسیار مهمی در زیبایی دارد به همین دلیل دانستن نکاتی در خصوص رنگ و طرح و جنس به شما در انتخاب آن کمک می‌کند.

سلیقه‌ها برای خرید پارچه متفاوت است. عده‌ای پارچه نازک و عده‌ای ضخیم. می‌پسندند. برخی هم چروک یا خیلی صاف را انتخاب می‌کنند.

اولین نکته برای خرید پارچه مورد نظر، تعیین نوع استفاده از آن است.

در هوای گرم بهتر است از پارچه‌های نخی، مقاوم، با رنگ روشن و ضد چروک استفاده کنید. زیرا هوای گرم خود باعث جمع شدن و چروک شدن پارچه خواهد شد.

پارچه را متناسب با لباس موردنظر انتخاب کنید. هنگام خرید ابتدا تکه‌ای از پارچه را در دستانتان مشت کنید تا مطمئن شوید پارچه خیلی زود چروک نمی‌شود، اگر پارچه در دستان شما سریع چروک شد، از خرید آن منصرف شوید.

اگر پارچه سفید و مرطوبی ‌را روی پارچه تیره کشیدید و پارچه سفید خیلی زود رنگ گرفت این پارچه بعد از شست و شو رنگ زیادی از دست خواهد داد. بنابراین یا باید در هنگام استفاده از آن خیلی محتاط باشید یا از خرید آن صرف نظر کنید.

یک پارچه خوب باید از استحکام خوبی نیز برخوردار باشد به همین منظور با دست، پارچه را از دو جهت (تار و پود) بکشید تا از استحکام پارچه اطمینان حاصل کنید.

پارچه‌های طبیعی

یادتان باشد الیاف پنبه‌ای، هادی حرارت هستند و حرارت بدن را به بیرون منتقل می‌کنند در نتیجه خنک هستند. به راحتی لکه‌گیری و شسته می‌شوند. در برابر ساییدگی مقاوم هستند. پس از استفاده اگر خوب خشک نشود، بوی عرق بدن در آن باقی می‌ماند. در ایران به لباس‌های پنبه‌ای، نخی نیز می‌گویند.

اماپارچه های کتان. این نوع پارچه از نظر خصوصیات مانند پنبه است. پارچه‌های کتانی دارای سطح صاف و درخشنده اند. زودتر از پنبه تمیز می‌شوند. به اندازه پارچه‌های پنبه‌ای آب را جذب می‌کنند اما زودتر خشک می‌شوند به همین دلیل حوله‌های کتانی بهتر از پنبه ای است.

پارچه‌های پشمی از دیگر انواع الیاف طبیعی است که با توجه به این که از چه حیوانی تهیه شده به نام‌های مختلفی موجود است. مانند گوسفند مرینوس، پشم لاما و موی بز. پارچه‌های تهیه شده از پشم، به دلیل ذخیره شدن هوا در بین الیاف، عایق خوبی محسوب می‌شوند.

به علت خاصیت رطوبت‌پذیری، داشتن خلل و فرج، عرق بدن را جذب کرده و آن را به آرامی تبخیر می‌کند به همین دلیل در زمستان شخص کمتر احساس سرما می‌کند. بعد از شستن نباید آن را آویزان کرد. بهتر روی پارچه نخی پهن کنیم.

در استفاده از لباس‌های پشمی دقت کنید که لباستان را با یک فرچه نازک و سخت تمیز کنید. جیب‌های لباس پشمی را پس از استفاده خالی کرده و در جای سرد آویزان کنید. 

پشمی‌هایی که چروک شده در بخار حمام قرار دهید تا چروک‌ها برطرف شود و یا با پارچه نم‌دار و تنظیم درجه اتو روی شماره مخصوص لباس‌های پشمی آن را اتو کنید. برای آنکه عمر لباس‌های پشمی طولانی شود، پس از دو روز پوشیدن، یک روز از آنها استفاده نکنید. 

ابریشم نوع دیگر پارچه ها است که مخاطبان بسیاری دارد. این پارچه ها خیلی سبک و براق هستند دارای کشش بالا و در برابر پارگی و چروک پذیری مقاومت بالایی دارند. به علت داشتن پروتئین هادی حرارت نیستند و در خود نگه می دارند. به دلیل لطافت و عایق بودن در تابستان و زمستان قابل استفاده اند.

مصنوعی‌های بازار

نوع دیگر پارچه‌ها از الیاف نیمه مصنوعی و مصنوعی تشکیل شده‌اند. ویسکوز نوعی از الیاف مصنوعی است که هادی گرما محسوب می‌شود. بنابراین بدن را گرم می‌کند. این پارچه از ابریشم طبیعی خنک‌تر و منسوجات بسیار نرم و لطیف می‌توان از آن تهیه کرد.

نایلون نیز از الیاف کاملأ مصنوعی تهیه می شود که استحکام خوبی در برابر سایش و کشش دارد به همین دلیل موارد استعمال زیادی از جمله جوراب‌های نایلونی که به علت قابلیت الاستیکی زیاد در قسمت زانو و مفاصل کیسه‌ای نمی‌شود.

این پارچه فوراً خشک می‌شوند، زیرا رطوبت کمی به خود جذب می‌کنند. از نخ فیلامنت برای تهیه جوراب ساق بلند، آستری، مایوی شنا، لباس ورزشی، پارچه دانتل، بارانی، پوشاک پلیسه دار و پارچه‌های کشباف استفاده می‌کنند.

به گزارش بازارخبر، پلی استر یکی دیگر از پارچه‌های کاملاً مصنوعی است. مقاومت فوق العاده ای در برابر چروک شدن دارند حتی در زمانی که خیس می شوند. اگر پلی استر با الیاف طبیعی مخلوط شود، در تهیه منسوجات سبک‌وزن مانند پارچه‌های پرده‌ای، ساتن، پیراهن و بلوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علت خاصیت اتوپذیری زیاد در تهیه پارچه‌های پلیسه زنانه و بشور بپوش مصرف می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.