آموزش خیاطی عمرانی

آموزش خیاطی عمرانی

آموزش خیاطی عمرانی

آموزش خیاطی عمرانی

روش خیاطی پرده تاشو

 

وسایل موردنیاز:

 

۱ـ پارچه و آستری

۲ـ تعدادی ترکه چوبی به قطر یک سانتیمتر

۳ـ یک تخته چوب باریک به طول برابر عرض پرده، عرض ۵سانتیمتر و قطر ۲‎/۵سانتیمتر

۴ـ تعدادی حلقه فلزی (سه عدد برای هر یک از جیب های حامل ترکه چوب).

۵ـ ماشین منگنه

۶ـ طناب پلی استرباریک

۷ـ گیره سنگین و قلاب

۸ـ چندپیچ حلقه ای

 

 

روش دوخت: روش دوخت این نوع پرده مانند ظاهر آن بسیار ساده است، این پرده ها از دولایه پارچه، پارچه اصلی و آستری، تشکیل شده است، برای اندازه گیری میزان پارچه اصلی مورد نیاز، ابتدا اندازه طول و عرض پرده آماده را با توجه به طول و عرض پنجره و فقط کمی بیش از آن در نظر بگیرید. عرض پارچه را به اندازه عرض مورد نظر برای پرده آماده به علاوه ده سانتیمتر جای دوخت از دوطرف در نظر بگیرید و طول پارچه را به اندازه طول موردنظر برای پرده به علاوه ۳۰سانتیمتر محاسبه کنید. این ۳۰سانتیمتر برای جای دوخت پایین پرده و روکش کردن تخته چوب مخصوص نصب پرده در بالای آن منظور می شود، برای محاسبه مقدار پارچه آستری ۴سانتیمتر به عرض مورد نظر برای پرده افزوده و طول آن را برابر با طول پارچه اصلی در نظر بگیرید. از پارچه آستری در حدود ۱۲سانتیمتر برای هریک از جیبهای حامل ترکه های چوبی که به پرده دوخته می شوند، موردنیاز است.

برای محاسبه فاصله میان جیبهای حامل چوب ابتدا ده سانتیمتر از طول مورد نظر برای پرده کم کنید. سپس تصمیم بگیرید پرده در حالت بسته چند تا بخورد. از باقیمانده طول ۶میلیمتر به ازای هر تای پرده کم کنید. در اینجا تعداد ۴ تا برای پرده در نظر گرفته شد. (۲۴=۶*۴) و جمعاً در حدود ۲‎/۵به ازای ۴ تا باید از طول پرده کم شود، سپس اندازه به دست آمده را بر دوبرابر تعداد تای پرده در حالت بسته به علاوه یک، تقسیم می کنیم، در اینجا برای ۴ تا خواهد بود ۹=۱+۲*،۴ این رقم که در شکل با حرف x نشان داده شده، فاصله اولین جیب از لبه پایین پرده خواهد بود، جیبهای بعدی با جیب اول دوبرابر این رقم فاصله خواهند داشت و میان این فواصل۶میلیمتر جای جیب را در نظر می گیریم.میله‌های چوبی را به تعداد تاخوردگی‌های پرده تاشو ببرید. طول این میله‌ها باید کمتر از عرض پرده باشد تا دیده نشوند.

سپس چوب پرده را به رنگ فریم پنجره رنگ کنید. می‌توانید از اسپری رنگ استفاده کنید. چوب پرده را کنار بگذارید تا رنگش خشک بشود و دوخت حلقه‌های پلاستیکی به پشت پرده را شروع کنید. تعداد حلقه‌ها به اندازه پرده بستگی دارد. ما برای هر تاخوردگی سه حلقه دوخته این که یکی وسط و دوتا به گوشه‌ها دوخته میشوند. برای پرده‌های عریض تر باید تعداد حلقه‌های پشت تاخوردگی را بیشتر کنید.

نوار ولکرو را دو سانتیمتر کوتاه تر از چوب پرده ببرید و با منگنه آن را به یک طرف چوب پرده وصل کنید. می‌توانید از چسب حرارتی هم استفاده کنید. طرف دیگر نوار ولکرو به بالای پرده دوخته میشود.

قلاب‌های چشمی‌را به پایین چوب پرده وصل کنید. این قلاب‌ها باید با حلقه‌های پلاستیکی پشت پرده روی یک خط قرار داشته باشند. ما از چهار قلاب پلاستیکی استفاده کرده ایم اما برای پرده‌های عریض تر باید این تعداد را افزایش داد. سه تا از حقلاب‌ها برای رد کردن طناب نایلونی هستند و یکی از آنها برای جایی است که هر سه طناب را از آن رد می‌کنیم و بهم گره می‌زنیم.
پرده را از پشت روی میز کارتان پهن کنید و طناب‌های نایلونی هر ردیف را از حلقه‌ها و قلاب چشمی‌رد کنید. وقتی طناب را از آخرین حلقه هر ردیف رد کردید، همانجا طناب را گره بزنید. به این ترتیب سه ردیف طناب دارید که هر کدام شان به به یکی از حلقه‌های ردیف آخر گره خورده اند، از قلاب چشمی‌بالای همان حلقه رد شده اند و همگی از آخرید حلقه چشمی‌رد شده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.